Swisspearl Fiber Cement Panel

Pullman Hotel - Phu Quoc

Song Da Hotel - Da Nang

HIASHI JOINT STOCK COMPANY

HOW FREE ARCHITECTURE CAN BE

In architecture, digital aids make it possible to design free forms. Already in the pre-digital era, repeated efforts were made to break away from the right angle and regular geometries. Nowadays, it seems that there are no limits to imagination. All that is left to discover are the paths for implementing the ideas of form in built reality.

 
Many contemporary buildings have free forms. Structures are multiply bent or irregularly rounded. They have the form of irregular polyhedrons or are flowing, biomorphic shapes. Since the 1990s, free-form buildings have been grouped under the term “Blob” architecture. Sometimes there are also merely individual façade or roof areas that are undulating, jagged, or otherwise “de-formed.” Is the intent of clients and architects to thereby rebel against the rigid geometries of the modern era? Or can the phenomenon be traced back to its technical feasibility? The fact that architects carry out the design process on a computer with corresponding software seems to be an important reason for the forms outgrowing the right angle and straight line.
 

Museu de Arte Contemporânea (MAC)

Niterói, Brasil, 1991-1996
Hiashi-Swisspearl_Sao-Paolo_Niemeyer
Architect: Oscar Niemeyer
 

Free forms in architecture also existed in the pre-digital era. Some architects departed in their designs from the right angle and regular geometries in favor of a sculptural diversity of forms. Since the early twentieth century, architects have aspired to derive the form from the conditions of function, purpose, and material, with different results. The tendency toward forms that seem to have grown from a site was identified as organic architecture. This implied, among other things, also architecture’s psychological and social utility. A well-known example of organic architecture is the Einstein Tower near Berlin (1919–1922) built based on plans by Erich Mendelsohn, which was meant to experimentally confirm the validity of Albert Einstein’s Theory of Relativity.

Einsteinturm

Potsdam, Germany, 1919-1922
hiashi-swisspearl-einsteinturm
Architect: Erich Mendelsohn

 

Một nhánh khác hình thành nên phong cách "Kiến trúc Blob” phá cách tự do bắt nguồn từ những năm 1960, thời kì có nhiều đổi mới về văn hóa và xã hội. Các ý tưởng kiến trúc trong các cuốn tiểu thuyết dần xuất hiện trên đường phố. Các nhà kiến trúc sư Nhật Bản theo phong cách Metabolism là những người tiên phong trong việc phá vỡ kiến trúc truyền thống, đi trước thời đại trong các quần thể kiến trúc và đô thị. Tập đoàn kiến trúc Archigram của Anh cũng đưa ra những cách tiếp cận hoàn toàn mới trong xây dựng nhà ở, và đưa ra những dự án đáng kinh ngạc lấy cảm hứng từ du hành vũ trụ và khoa học viễn tưởng. Một trong những ý tưởng nổi tiếng nhất của họ chính là “Thành phố đi bộ - Walking City”, một tòa nhà dân sự di động có hình dạng giống như một con côn trùng khổng lồ với đôi chân làm bằng kim loại. Sau này, hai cựu thành viên Archigram, Peter Cook và Colin Fournier đã xây nên tòa nhà Kunsthaus ở Graz (thi công: 1999-2003) dựa trên ý tưởng của những người tiền nhiệm. Tòa nhà được chủ nhân của nó mệnh danh là “người ngoài hành tinh thân thiện”.

Walking City on the Ocean

Potsdam, Germany, 1966
hiashi-walking-city
Architect: Ron Herron

Kunsthaus

Graz, Austria, 2001-2003
Hiashi-Kunsthaus-Schlossberg

Architect: Peter Cook và Colin Fournier

 

Các hình thức kiến trúc tự do cũng bắt nguồn từ sự phát triển của ngành kỹ thuật. Ban đầu, người ta xây dựng những bức tường hoặc hầm hào bằng cách xếp gạch đá chồng lên nhau. Kể từ khi xuất hiện bê tông cốt thép, khả năng tạo hình của công trình gần như không có giới hạn, miễn là có thể chế tạo ra ván khuôn định hình.

 

Thay đổi trong thời đại kỹ thuật số ngày nay,

bao gồm cả ý tưởng và phương pháp tạo hình kiến trúc.

 

Cách đây hai mươi năm, máy tính đã được đưa vào sử dụng tại các văn phòng kiến ​​trúc, từ đó hiện diện trong khắp các cơ sở hạ tầng của kiến ​​trúc đương đại. Người đầu tiên sử dụng công nghệ này là kiến ​​trúc sư Frank Gehry và Zaha Hadid, người áp dụng phần mềm của ngành công nghiệp ô tô vào các thiết kế của họ.

 

Ngày nay, việc sử dụng máy tính trong sáng tạo kiến ​​trúc đã đạt đến một cảnh giới mới. Máy tính không còn đơn thuần là công cụ để vẽ kế hoạch, lên ý tưởng thiết kế mà chúng liên hệ mật thiết với quá trình xây dựng và hoàn thiện tòa nhà. Có những công trình được thiết kế lên chỉ với một chiếc máy tính. Các cấu trúc không gian thời đại số thách thức trí tưởng tượng của chúng ta và mở ra các khả năng thiết kế mới. Trước đây, thiết kế tự do gắn liền với thiên nhiên, cảm tính và mang dấu ấn cá nhân, trái ngược với các kiến trúc truyền thống - logic, hợp lý và phổ biến thì giờ đây kỷ nguyên số đã hợp nhất hai phong cách đối nghịch này.

 

Guggenheim Museum

Bilbao, Spain, 1993-1997, by Frank Gehry

hiashi-Swisspearl-Bilbao-Gehry
Architect: Frank Gehry
 

Nordkettenbahn

Innsbruck, Austria, 2004-2007
 
Hiashi-Swisspearl-Innsbruck-Hadid
Architect: Zaha Hadid

 

 

HIASHI specializes in distributing Swisspearl Fiber Cement Cladding, High-pressure Laminate Panels, Premium WPC, Decorative Aluminum Louver ... and finishing construction. Contact us at Hotline (+84) 93 792 8065 for advice and materials quotes.

HIASHI JOINT STOCK COMPANY - Building Materials Importer

Hotline: (+84) 93 792 8065

Email: info@hiashi.vn

Website: www.hiashi.vn

Address: 100-102 9A Street (Tyrex Office Tower), Trung Son Area, Binh Hung Ward, Binh Chanh District, Ho Chi Minh City

 

 
 

Poster: Hiashi Vietnam

YOUR COMMENT
Hotline

Hotline

028 2237 2323
 
 

Hotline

093 792 8065